Bezpłatne newslettery
    przejdź do newslettera
    drukuj artykuł
    drukuj z listy wydruków
    dodaj do listy wydruków
    wyślij znajomemu

Jak skutecznie motywować pracowników

2012-06-14

Aby pracownik angażował się w swoje obowiązki, musi mieć możliwość realizacji określonych celów: awansu, rozwoju zawodowego lub uzyskania dodatkowych korzyści.

Odpowiednio skonsturowany system motywacyjny ma dużą szansę na zwiększenie efektywności każdego pracownika. Alan Loy Mcginnis w „Sztuce motywowania”, podpowiada 10 sposób na to, jak „wydobyć” z pracownika to, co najlepsze:

Od ludzi którymi kierujesz, oczekuj tego, co najlepsze.

Wysoko ustawiaj poprzeczkę doskonałości.

Stwórz środowisko, w którym niepowodzenie nie oznacza przegranej.

Wykorzystuj wzorce, by zachęcać do sukcesu.

Okazuj uznanie i chwal osiągnięcia.

Stosuj mieszankę wzmocnienia pozytywnego i negatywnego.

Potrzebę współzawodnictwa wykorzystuj w sposób umiarkowany.

Nagradzaj współpracę.

Pozwalaj, by w zespole zdarzały się burze.

Utrzymuj własną motywację na wysokim poziomie.

Każdy pracownik oczekuje przede wszystkim godziwego wynagrodzenia. Jeśli chodzi o świadczenia motywacyjne, niekoniecznie musza one mieć charakter finansowy. Cenione są także pozapłacowe bonusy, jak np. dodatkowe ubezpieczenie, preferencyjne pożyczki, karnety lub bilety wstępu do obiektów sportowych i ośrodków kultury, dofinansowanie kosztów kształcenia. Korzyścią dla pracodawcy jest finansowanie szkoleń w zakresie pokrywających się z obowiązkami pracownika.

Systemy motywacyjne wzmacniają identyfikację pracownika z firmą i zwiększają jego lojalność w stosunku do pracodawcy. Dobre warunki pracy zwiększają szansę na zatrzymanie najlepszych pracowników. Ponadto zadowolenie pracowników przekłada się bezpośrednio na wysoki poziom obsługi klientów.

Joanna Polańska-Solarz

Prawnik, publicystka specjalizująca się w tematyce doradztwa podatkowego.